El Govern crea un nou fons de capital risc per impulsar la recerca i l'emprenedoria científica a Catalunya

FITA

El Govern ha autoritzat avui els departaments d’Economia i Hisenda i de Recerca i Universitats a promoure la creació i la participació de la Generalitat en un nou Fons d’Inversió en Tecnologia Avançada (FITA). Es tracta d’un nou instrument de capital risc que, amb finançament publicoprivat, invertirà en projectes de desenvolupament tecnològic en les primeres etapes de creixement sorgits del sistema de coneixement català.

L’objectiu és triple: impulsar la recerca i l’emprenedoria científica com a motor de competitivitat del teixit econòmic del país; mobilitzar capital privat en la inversió en desenvolupament tecnològic per igualar-lo a la mitjana de la UE (del 0,94% actual fins a l’1,37 %) i, finalment, contribuir a la millora de l’índex d’innovació de Catalunya, impulsant la transferència i la valorització de la recerca científica feta als centres de recerca i les universitats del país per tal que es transformi en tecnologia i innovació que millori la competitivitat de la indústria del país, en la línia de les conclusions del Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement (PN@SC).

D’acord amb el text aprovat avui pel Govern, el nou fons comptarà amb una dotació estimada de 60 milions d’euros: fins a un màxim de 30 milions seran aportats pels departaments d’Economia i Hisenda i de Recerca i Universitats, al 50% cadascun, amb anualitats de 6 milions entre els anys 2022 i 2026; la resta es finançarà amb recursos procedents del sector privat. Els fons públics no podran superar el 49,9% de participació.

El destinataris seran startups en etapes inicials de desenvolupament, és a dir, en estadis de prellavor, llavor i posada en marxa dels diferents projectes. Els projectes podran recórrer al fons durant el període 2022 i 2026, i es calcula que els projectes es podran desenvolupar en un mínim de 10-12 anys. S’allargaria si fos necessari fins a la desinversió de la totalitat de la cartera. La finalitat és millorar la transferència de coneixement cap a les empreses, promoure iniciatives d’emprenedoria científica i contribuir a la millora de la competitivitat de les pimes.

Consulteu la notícia